Hoppa till innehåll

Till Lagos och från Portugal till Spanien Rincon de la Victoria

12 mars, 2013

9 – 12 mars

Efter det att jag kom hem från matchen, hann jag ställa in cyklarna i garaget innan det började regna ganska ordentligt och det blev lite sjö igen. Vi/Kari lagade god fredagsmat, men tyvärr så tyckte grannen att batterierna behövde laddas. De hade kommit kl. 12, men kl. 18.30 var det dags att köra elverket i tre timmar. Jag slutar aldrig att förvånas över holländare, de äger campinglivet på sina villkor.

På morgonen sken solen och vi gick en morgonpromenad på 1,5 tim., återvägen gick på en trätrottoar på stranden. Vi hade bestämt oss att åka vidare till Alvor och ställplatsen där. Väl där så såg det inte så välkomnande ut efter allt regnande, men vi hittade en plats som fick duga.

Bild

Tog en promenad upp i ”byn”, efter lunchen. Träffade några svenska bilar här. På natten började det regna och det var sörja över hela området. Men vi gick en promenad bort mot Lagos och stranden hem. Det var en fin regnbåge borta i Lagos.

Tömde och fyllde vatten och sen körde vi vidare till ställplatsen i Lagos, bredvid arenan som fotbollsmatcherna skall gå på. Det var redan ett 40-tal husbilar när vi kom dit vid lunchtid. Kände igen en hel del husbilar både norska och svenska som varit med i Portimao. Vi tog en promenad in i Lagos på em. och det var mörka moln som oroade hela tiden, men det var 17 gr., men blåst säkert 8 m/s. Kom en regnskur och det blev lite blött.

Bild  Bild

På eftermiddagen så dyker det upp en känd husbil från Strömstad. Jan-Evert och Britt kommer inglidande, de har läst vår blogg och vill se lite fotboll. Det blir en trevlig kväll.

På måndagen gick vi och handlade innan matcherna började. Det hade kommit många fler husbilar och läktaren fylldes.

Norge-Tyskland var ganska jämn till en början, men sen tog tyskorna över och vann med 2 – 0.

Bild

Snabbt till bilen för en fika innan det var dags för USA – Sverige.

Tyvärr var väl inte de svenska tjejerna på topp, de var tvåa nästan hela tiden i närkamperna och 1 – 1 räckte inte till finalspel mot Tyskland, utan de får möta Norge om 3:e eller 4:e plats.

Efter middagen så träffas vi åter och utbyter resetips, de skall vidare i Portugal och vi skall utforska Spanien mera.

När Sverigematchen var över så dröjde det inte länge förs regnet kom och höll på hela natten.

Nu på tisdags morgonen så var det rätt vattensjukt. Efter frukost så har vi bestämt att köra tillbaka till Spanien, det blev två veckor denna gång i Portugal. Men nästa gång kommer hit så är vädret säkert mycket bättre. Förra vintern fick de 4 mm regn och i vinter så liknar det 400 mm.

Vi hade tänkt åka till Cordoba och se deras sevärdheter för några dagar och sedan via bergen ned till Medelhavet, men vädret/temperaturen var inte på vår sida, 0 gr i bergen var det på prognoserna. Vi vill ha lite sol och vindstilla nu, efter all blåst i sex veckor.

Vi kör till mot Malaga och Rincon de la Victoria. Vi kör i regn i nästan 50 mil innan vi kommer till Malaga, där det är uppehåll och solen tittar fram innan mörkret faller. Nu när de stängt toaletterna och vattnet är vi bara 3 husbilar mot 15 st. för tre veckor sedan.  Vi kommer nog att stanna några dagar och sedan sakta dra oss öster/norrut.

Bild  Bild

Olivlundarna som brukar var helt ökentorra.

Annonser
One Comment
  1. Britt o Jan-Evert Mathson permalink

Hej och tack för senast!
    Tack också för många bra resetips och allmänt trevlig läsning av er reseblogg. Vi är just nu i Albufeira och vädret har varit ok i ett par dagar, kände igen ”gyttjeåkern” i Alvor men nu hade den ändå torkat upp lite. Fortsatt trevlig resa.
    Hälsar Britt o Jan-Evert från TANUMSHEDE

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )