Hoppa till innehåll

Påsk i Tavernes och Benicassim

1 april, 2013

27 mars – 1 april

Daimus var en övernattningsplats och vi körde en kort bit till Tavernes, efter att ha handlat mat inför helgen. Skärtorsdag, långfredag , påskdag och annandag påsk är det mesta stängt här.

Vi hittade en plats efter att en del tyskar haft synpunkter var vi ville parkera. Här är nog ett övervintringsställe för tyskar. Det finns nog ett 30 tal som verkar ganska inbodda.

Bild

Det är en speciell stad, byggdes nog när det var kapitalet som styrde, har aldrig sett så höga och olika hus, samt att det inte fanns en strandpromenad. Ganska nedgånget, men de höll på att måla om de flesta fasaderna.

De hade en ganska fin Avienda, där Kari sitter och väntar att jag surfat klart vid turistbyrån. Det sattes upp lite marknadsstånd under skärtorsdagen.

Bild  Bild

På långfredagsmorgon så åkte den ena efter den andra husbilen iväg och vi var ganska ensamma. Det visade sig att det skulle bli en disconatt här och vi blev rekommenderade att flytta knappt 3 km till andra sidan och en parkering.

Vi hade sett den och det stod en bil där när vi gick vår morgonpromenad. Nu när vi kom dit så stod ett 15-tal bilar redan där som vi kände igen.

Det var blåsigt men spanjorerna hade nog vårkänslor och det var rätt mycket folk på stranden.

Bild   Bild

Det började blåsa på eftermiddagen och tyskarna riktar in sina paraboler mot söder direkt efter att de parkerat.

Idag är det långfredag och jag vet inte om någon annan styr men alla palmerna blev som paraboler i blåsten mot öster och Betlehem ?

Bild

Kari bakade en kladdkaka och som ni ser på bilden så blir det till en fin planeringsfika var vi skall åka vidare med lite tillbehör för fantasin.

Vi körde vidare efter kusten via Valencia och Sagunt där man kan se en kvarleva av en romersk befästning på höjden som vi får besöka ett annat år.

Vi hamnade till slut i Benacissim. Här finns det en serviceplats strax bredvid och man står fint på gatan nedanför polishuset.För 1,5 månader sedan så blommade mandelträden och nu är frukterna rätt stora och del barn äter dem nu.

Bild

Hade lagt in en del cacher och en låg strax nedanför parkeringen. Tog kanske fel väg upp genom en del kaktusar, väl däruppe var det en fin utsikt över byn.

På påskafton var det full rulle i byn. Gatorna i citydelen var avstängda och restuarangerna hade dukat upp gå gatan. Det var mycket folk på ute och gatorna och parkeringarna var fulla med bilar. Men på morgonen var det inte många bilar kvar, tur att att inte är ute och kör på natten.

På påskdagen tog vi en cykeltur på 20 km och två st cachar som låg långt ifrån varandra. Benicassim har gjort en fin cykelväg runt i området och till Oropsea på en nedlagd banvall.

Tunneln är 600 m lång.

Bild  Bild

När vi kom hem så tog vi lite dricka utanför bilen och satt och slappade i stolarna Då kom polisen och påpekade att vi kunde parkera var vi ville, men var det stolar ute campade vi. Så det var bara att krypa in i husbilen.

På annandagen 1 april gick vi en långpromenad   (3 tim)i 22 gr och sol. Hittade tyvärr inte cachen vid båten.

Bild

Badvakterna är i full gång.

Bild  Bild

Nu när det är varmt och sommartiden gäller är det full aktivitet ute. Bilden är tagen 19.00

Annonser
Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )