Hoppa till innehåll

Till Morella, Sant Feliu de Guxiols och Camping Los Pedros

5 april, 2013

2 – 4 april

Vi var ganska nöjda med dagarna i Benicassim och beslöt att köra via Morella cirka 10 mil NV upp i bergen. Efter vägen när vi ett tag dyker den här skylten upp och det är var kult.

Bild

Tycker att bilen går tungt, det är lite motvind. Orsaken är att det går uppför, vi har fina vyer och passerar ett pass på 1137 möh.

Bild  Bild

Vägen håller sig sedan på 800 – 1000 möh tills vi kommer till Morella som ligger på ett klipputsprång med ringmur runt. Staden började byggas på 1100-talet.

Bild
Vi hade tänkt stanna på ställplatsen men det blåste bra och bara 10 gr. Vi gick en rundtur och besökte borgen högst upp. Gatorna går parallellt med bergsidan, så det finns en massa trappor som går mellan gatorna uppåt/nedåt.

Bild  Bild

Körde sedan till viadukten vid utkanten av Morella och åt en sen lunch.

Bild

Vi körde vidare via Alcaniz och utmed floden Rio Ebro som är delvis uppdämd, ingen höjdare, till Lleida, men inga övernattningsmöjligheter. Vi hamnade till slut i en liten by som heter Calaf. Det går en nybyggd motorväg förbi, så vi stod vid den gamla vägen på en ställplats bakom en bensinstation och det var lugnt. Det var ständig kö till pumparna, de sålde diesel för 1,249 €, blir väl ca 10,75 skr. Det var 19 gr när vi gicks tills säng och på morgonen var det 4 gr och 11 gr inne, så vi körde till Navarclas och ställplatsen där och åt frukost. Vi är kvar på 700 möh och som ni kan se lättar dimman över sjön.

Den här nybyggda motorvägen är nog en av de vackraste vägar vi kört. Som ett alplandskap. Strax innan Girona så ser vi de snöklädda fjällen i Andorra.

Vi kör ned till Sant Feliu de Guxiols vid havet och det ligger ca 10 – 15 mil norr om Barcelona. Hittar en ställplats som ligger väldigt centralt. Går till Turistinformationen, som tyvärr är lunchstängd. Men de har ett wifi-nät så vi laddar ned en del cachar och ger oss iväg på en långpromenad i området. Väldigt fina promenadstigar utmed vattnet, men kuperat.

Bild  Bild

Bild  Bild

Bild

När vi skall åka, kommer gasbilen förbi ställplatsen och de har den gjort på ett flertal platser vi stannat på,  14.70€ för en P11 propan är skitbilligt.

Vädret är lite ostadigt så vi kör norrut och kollar om de platser jag noterat för övernattning, kan fungera nästa gång vi passerar här. De koordinater jag fått stämmer inte mycket. Vi är inom ett flertal platser, bl.a. Empuribrava och Roses, men där är inte husbilar välkomna. Empuribrava är Spaniens Venedig där man byggt kanaler så lägenheterna har en båtplats nedanför sig.

Vi bestämmer oss till slut att ta in på en camping och det är Los Pedros strax innan La Jonquera. När jag checkar inkommer det en kille och påpekar att vänster bakhjul har väldigt lite luft. Kör fram och parkerar på asfalten utanför receptionen och tar fram ”leksaksdomkraften” som medföljer bilen och lyfter så att däcket slipper ligga på fälgen.

Bild

Killen i receptionen ringer ett Garage som kan hjälpa mig. Det kommer en bärgningsbil och plockar bort hjulet. Jag får följa med till verkstaden i La Jonquera. I La Jonquera är det full fart med massor av lastbilar och flera stora ”köplador” med alkohol som är billigt. Det verkar vara en spik eller skruv som nött hål. Grabbarna trycker in gummisträng och det är fixat. Dags för betalning, 175 € för det hela, det var bara att gilla läget. Tur i oturen att vi hamnade vid campingen. Hade vi kört till Frankrike så hade väl fälgen blivit förstörd. Nytt däck o fälg hade nog blivit dyrare. Imorgon kör vi in i Frankrike och var vi hamnar bestämmer vädret.

Annonser

From → Spanien

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )