Hoppa till innehåll

Trier och genom Tyskland till Nyborg/Stora Bältbron 7 april – 11 april.

12 april, 2014

Måndag 7/4
Vi tog av motorvägen vid Thonville och körde landsvägen efter Mosel in i Luxemburg. Den var jättefin och inte har man tänkt på att det finns vinodlingar i Luxemburg.

Bild Bild

Plötsligt så var det sol och varmt. Vi orkade inte köra längre än till Trier. Parkerade på ställplatsen som ligger vid Mosel. Vi tog en promenad in till Triers centrum och gick runt i lite affärer.

Bild Bild Bild

På hemvägen kom den här pråmen och den skapade lite vågor, ett gäng ungdomar som låg och solade på en båtramp alldeles för nära vattnet, hann inte upp i tid och blev rätt blöta.

Tisdag 8/4
Igår var det sommarvärme och idag var det betydligt kyligare. När vi väl kom iväg och kört ett tag började det regna. Vi körde mest motorväg upp till Greven vid Münster och ställplatsen där. Vi hade hört att den skall vara så fin. Den var mycket välskött och det var en del svenska bilar här, men vädret var inte det bästa.

Onsdag 9/4
Tog en morgonpromenad utefter Dortmund – Emskanalen som går förbi platsen. Kanalen är byggd med en akvedukt över Emsfloden.

Bild Bild

Vi gick under den och på andra sidan fanns det stora sparrisfält. De höll på att skörda sparrisen, men batteriet tog slut i kameran.

När vi kom tillbaka så kom det en liten butiksbil och vi passade på att köpa färska sparrisar.

Bild

Vi körde vidare på A1 upp till ett köpcentrum Weserland utanför Bremen. Några inköp blev det. Körde sedan till Sittensen och övernattade.

Torsdag 10/4
Vi hade laddat ned några nya cachar för Sittensen när vi var i Bremen och nu på morgonen blev det längre cachingpromenad på 1,5 tim, innan frukost.
Körde sedan på småvägar till den gamla svenskstaden Stade vid Elbe. Här byggde Eri Dahlberg en gigantisk fästning på 1600-talet.
Lite bilder på tyghuset som användes för lagring av vapen och proviantmagasinet vid hamnen som numera är ett museum.

Bild Bild

Wihalditornet och kyrkan är från 1300-talet.

Bild

De gamla köpmanhusen är fina som ligger utefter den gamla hamnen.

Bild  Bild

På kvällen åt vi sparris med hollandaise sås och rökt skinka, det var mycket gott.

Fredag 11/4
Vi kör på mindre vägar, fruktvägen genom små tyska ”städer” till Wischhafen där det går en färja över Elbe till Glückstadt.
Bild Bild Bild

Färjan går varje halvtimme och tar 25 min. Vi fick betala 16€ för husbilen och 4€ för oss.

Vi valde rätt sida att åka ifrån, på den andra sidan var det säkert 1,5 tim att kö till färjan.

Bild

Floden Elbe är mäktig och stora containerfartyg passerar här till Hamburg.

Bild Bild Bild
Efter båtresan så hann vi inte med navigatorn innan vi var var inne och körde på riktigt små vägar.

Bild Bild

Tankade gas, diesel och annat vatten i Flensburg innan vi körde in i Danmark vid Kruså.

Bild

Vi hade ställt in GPS:en till en Campingfirma i Odense men det var bara skog, körde vidare ned till parkeringen vid Stora Bältbron.

Annonser

From → Uncategorized

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )