Hoppa till innehåll

Vinterresa 2019-20.

30 september, 2019

16 september – 30 september

Det blir en blogg till i vinter. Här följer en kortare variant av två veckors resande genom Sverige, Danmark, Tyskland, Luxemburg och Frankrike.

Kameran har väl inte varit så aktiv, men några bilder blev det.

Måndag 16 september startade vi med lilla bilen och åkte ut till Slagsta där vi bytte till vår lite större bil, en del ilastning blev det. Vi körde ned till Bengt i Örkelljunga och deras ställplats, Swishade 50:-. N 52 17 5 E 13 19 50.

Tisdagen åkte vi över med färjan Helsingborg-Helsingör för ett besök hos Karis barndomskamrat, som har flyttat en bit utanför Köpenhamn, det var ett antal år sedan vi tog vägen över Danmark.

Det blev en trevlig dag och kväll med god mat.

När man nu köper kombibiljetten måste man bestämma tid i Rödby, men vi var tidigare och fick köra över. Körde sedan, lite köigt i Hamburg, till vår favorit, ställplatsen i Sittensen. Där är det numera bara 6 st platser och vår bil är kanske för stor.

N 53 16 34.6 E 9 30 26.3

Sittensen1

På morgonen var det bröllop, några förberedde avfärd på hästar.

Sittensen2

Vi körde vidare på småvägar, körde autobahn förbi Paderborn och tog väg 55 genom skogen, stannade på Knaus camping. N 51 17 56.3 E 8 15 51.5 kostade 9 €.

på vägen så lurade oss GPSen på en gångväg, där vi fick möte och hen fick backa.

Knaus1

Här var uppvisning av bergsgetter.

På campingen och har de tydligen olika teman om man vill campa.

Torsdagen fortsatte vi förbi Olpe, Bonn och ned mot Koblenz. Körde sedan mot Cochem och till Neef, där vi skall möta vänner för att vara med på vinfestivalen. <de hade bokat en plats närmast Mosel. N 50 5 43.6 E 7 8 11.5 kostnad 7 €. här var fler kända.

Kröningen av Vinprinsessan var 18.00 och vi tågade in och fick provsmaka olika sorters vitvin.Man fick först skaffa glas med pant 3€.

Neef3

Lördagen var det ännu mera fest i byn.

Neef4

På söndagen blev avsked och vi körde söderut ut, tankade gas och diesel till bra priser i Luxemburg. Körde sedan till Lac de Madine. N 48 53  48.6 E 5 45 16.8, kostnad 5 € utan service, men en bra plats.

Det var fullt på alla parkeringar, det visade sig vara en Triahtlontävling, när löpande varvade fick de ett armband som markerade antal var varv i löpningen.

Vi hade tänkt att cykla runt sjön 18 km och cacha, men vädret lovar bara regn, så vi gick en tur på fm. Då är det fullt med grönklädda fiskare från en massa olika länder, tom från Sydafrika.

Det börjar regna och vi kör en kortare bit till Joinville och ställplatsen där som ligger fint vid en kanal. N 48 26 44.7 E 45 8 59.2

När vi vaknar så lovas det det regn i stora delar i mitten av Frankrike, så vi kör på söderut och hamnar till slut i Bessines sur Gartempe. N 46 6 33.6 E 1 22 10.8

På morgonen när skulle tömma toaletten så är torktrasan sönderbiten, kanske en mus på besök? Lag ute en ostbit, den försvann och när vi körde vidare så köpte jag en råttfälla.

Vi hade fått kontakt med våra cachingkompisar som ändrat sin resplan när bara skulle regna. Vi kom samtidigt till Le Teich port. Gick en tur med paraplyer i regnet.

N 44 38 24.5 W 1 1 10.1

På morgonen så fick fällan visa resultat.

Sedan en lång cashing o cykeltur på 25 km, men tyvärr hade vildsvinen bökat sönder stigen ungefär 5 km, tungt att leda cyklarna i.

Nästa dag körde vi vidare till Biscarosse och en parkering, utan service .  N 44 23 29 W 1 10 3.

På morgonen cyklade vi 22 km och sedan cyklade vi hem och hämtade bilarna och parkerade på en fin ställplats i Peloche, en bit förbi Gastes vid sjön. N 44 18 24.8 W 1 10 51.6

En morgonbild vid sjön

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Efter en fin kväll med grillning så körde vi vidare till Sant Julien en Born. N 44 4 7 W 1 13 46. Parkerade och drog iväg på en 25 km cachingtur i strålande väder.

Bilder från cachingturerna.

Idag så skiljs våra vägar och vi kör en kortare bit till ställplatsen i Biarritz. N 43 27 56 W 1 34 17.

Vi går en tur i värmen, jag blir sugen på att bada, men det får bli vågskvalp, då vattenkrafterna inte är ett leka med.

Lite rondeller

From → Uncategorized

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )